Lees hieronder meer over de aandachtsfunctionaris.

Positionering aandachtsfunctionaris

Wat doet de aandachtsfunctionaris?

De aandachtsfunctionaris adviseert en steunt:

  • Professionals en vrijwilligers wanneer zij signalen waarnemen en handelen volgens de meldcode.
  • Collega-aandachtsfunctionarissen en adviseurs bij het bieden van advies, steun en nazorg aan medewerkers.
  • Management, directie en bestuur bij het implementeren van de meldcode en het borgen van kennis bij medewerkers.

Wat is een indirecte en directe aandachtsfunctionaris?

Er zijn twee soorten aandachtsfunctionarissen.

De indirecte aandachtsfunctionaris richt zich op:

  • Het adviseren en steunen van directe aandachtsfunctionarissen bij hun advieswerk.
  • Het adviseren van directie en bestuur bij het implementeren en borgen.

De directe aandachtsfunctionaris richt zich op:

  • Het adviseren en steunen van professionals bij het signaleren van en handelen.
  • Het adviseren van management bij het implementeren en borgen.

Hoe positioneert de aandachtsfunctionaris zich?

Positionering van de indirecte en directe aandachtsfunctionaris

In grotere organisaties zijn er vaak één of meer directe aandachtsfunctionarissen en één of twee indirecte aandachtsfunctionarissen.

Directe aandachtsfunctionaris in de grotere organisatie

De directe aandachtsfunctionaris adviseert en steunt professionals, vrijwilligers en stagiaires bij het signaleren en handelen. Daarnaast adviseert deze persoon (gevraagd en ongevraagd) het management over het implementeren en borgen van de meldcode.

Indirecte aandachtsfunctionaris in de grotere organisatie

De indirecte aandachtsfunctionaris adviseert en steunt directe aandachtsfunctionarissen bij hun advieswerk. Ook adviseert deze persoon (gevraagd en ongevraagd) de directie en het bestuur over het implementeren en borgen van de meldcode.
In kleinere organisaties is er vaak één aandachtsfunctionaris die zowel de rol van directe als indirecte aandachtsfunctionaris vervult.

(In)directe aandachtsfunctionaris in de kleinere organisatie

In een kleine(re) organisatie is er vaak één aandachtsfunctionaris die zowel de taak als directe als indirecte aandachtsfunctionaris vervuld. De taken van de directe en indirecte aandachtsfunctionaris worden door één persoon uitgevoerd.

Verantwoordelijkheden indirecte aandachtsfunctionaris

1.1           Wat zijn verantwoordelijkheden van de indirecte aandachtsfunctionaris?

De deskundigheid van de indirecte aandachtsfunctionaris richt zich specifiek op het implementeren, hanteren en borgen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, evenals de werkprocessen van de organisatie. De indirecte aandachtsfunctionaris heeft een brede kennis van het aandachtsgebied meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en werkt op basis van de wettelijke en branchekaders.

De indirecte aandachtsfunctionaris adviseert en begeleidt de directie en beleidsverantwoordelijken van de organisatie in de stappen die genomen moeten worden bij het implementeren en borgen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze persoon ziet toe op het naleven van de wettelijke en branchekaders en zet zich in om hiernaar te handelen als dit onvoldoende gebeurt. De bevoegdheidsgrenzen van de indirecte aandachtsfunctionaris worden bepaald door functionele afspraken met de directie.

De indirecte aandachtsfunctionaris werkt nauw samen met de directe aandachtsfunctionaris. Voor grotere organisaties is het advies om één indirecte aandachtsfunctionaris aan te stellen en een of meerdere directe aandachtsfunctionarissen. In kleine organisaties combineert meestal één persoon deze taken.

Comptentietaakprofiel indirecte aandachtsfunctionaris

Wat zijn de taken van de indirecte aandachtsfunctionaris?

Het competentietaakprofiel is een opsomming van werkzaamheden waarvoor de aandachtsfunctionaris kan worden ingezet. Het feitelijke takenpakket verschilt per aandachtsfunctionaris en per organisatie, en tussen de indirecte en directe aandachtsfunctionaris. De bevoegdheidsgrenzen van de aandachtsfunctionaris worden bepaald door de functionele afspraken met de directie van de organisatie

Het taakprofiel van de indirecte aandachtsfunctionaris huiselijk geweld is alleen uitvoerbaar als er voldoende fte (uren) beschikbaar zijn.

Competentietaakprofiel van de indirecte aandachtsfunctionaris

A. Kennis

De indirecte aandachtsfunctionaris heeft inzicht in:
  • verschillende vormen van huiselijk geweld die binnen de doelgroepen voorkomen.
  • de wettelijke en branchegerichte kaders voor de meldcodes van de betrokken beroepsgroepen.
  • de competentieprofielen (1 t/m 4).
  • het agressiebeleid ter bescherming van de lichamelijke veiligheid van medewerkers.
  • nazorgstructuur ter bescherming van de emotionele veiligheid voor medewerkers.
  • hoe de meldcode geïntegreerd kan worden in de primaire werkprocessen.
  • het inrichten van de adviesfunctie en het voeren van adviesgesprekken en het bieden van steun aan medewerkers.
  • hoe helder en effectief over de meldcode wordt gecommuniceerd met medewerkers en cliënten.
  • het monitoren van implementatie en borging van de meldcode.
  • de relevante juridische kaders die van toepassing zijn op huiselijk geweld en de meldcode.
  • B. Implementeren en borgen
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • adviseert directie en management over het commitment ten aanzien van de meldcode.
  • ontwikkelt een organisatie breed implementatieplan en legt deze voor aan de directie.
  • stelt jaarlijks een werkplan op en legt dit voor aan het team van aandachtsfunctionarissen.
  • stelt jaarlijks een jaarverslag op en informeert hiermee directie.
  • adviseert directie en het management over het monitoren van het gebruik van de meldcode.
  • C. Handelen volgens de meldcode
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • ontwikkelt een op maat gemaakte meldcode en legt deze ter goedkeuring voor aan directie.
  • toetst of de meldcode voldoet aan wettelijke en organisatorische kaders.
  • adviseert over integratie van de meldcode in primaire werkprocessen en kwaliteitsbeleid.
  • D. Organiseren en positioneren
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • ontwikkelt een overzicht van functies in de organisatie, gekoppeld aan de competentieprofielen.
  • adviseert over en ontwikkelt taakprofielen voor aandachtsfunctionarissen.
  • adviseert over positionering van directe en indirecte aandachtsfunctionarissen.
  • adviseert over agressie- en calamiteitenprotocol en nazorgstructuur voor medewerkers.
  • E. Communiceren en profileren
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • zorgt ervoor dat medewerkers de meldcode en sociale kaart kunnen vinden en begrijpen.
  • adviseert over een communicatieplan en legt dit ter goedkeuring voor aan directie.
  • ontwikkelt informatie voor medewerkers over de meldcode en het team aandachtsfunctionarissen.
  • ontwikkelt informatie voor  over de meldcode.
  • voert communicatieactiviteiten uit voor zowel bestaande als nieuwe medewerkers.
  • F. Adviseren en steunen
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • adviseert management, directie en bestuur over het implementeren en borgen van de meldcode.
  • ondersteunt directe aandachtsfunctionarissen in hun rol en verantwoordelijkheden.
  • organiseert  bereikbaarheid en registratie van adviesvragen op een anonieme manier.
  • richt de adviesfunctie in en ontwikkelt een handboek ter ondersteuning van het adviesproces.
  • G. Monitoren
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • Evalueert de implementatie van de meldcode en neemt verbeterpunten op in het werkplan.
  • Evalueert regelmatig adviesvragen en verwerkt ontwikkelpunten in het werkplan.
  • H. Deskundigheid
  • De indirecte aandachtsfunctionaris:
  • Adviseert over een scholingsplan voor zowel nieuwe als bestaande medewerkers.
  • Blijft zelf op de hoogte van ontwikkelingen rondom huiselijk geweld en zorgt voor eigen deskundigheidsbevordering.

Verantwoordelijkheden directe aandachtsfunctionaris

Wat zijn verantwoordelijkheden van de directe aandachtsfunctionaris?

De deskundigheid van de directe aandachtsfunctionaris richt zich specifiek op het adviseren en begeleiden van medewerkers bij signalen van huiselijk geweld. Daarnaast is de directe aandachtsfunctionaris verantwoordelijk voor het implementeren, hanteren en borgen van de meldcode binnen de eigen locatie of het team. De directe aandachtsfunctionaris heeft een brede kennis op het aandachtsgebied van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, evenals de werkprocessen van de organisatie.

De directe aandachtsfunctionaris werkt op basis van wettelijke en branchekaders en neemt zelfstandig beslissingen over advisering en begeleiding bij signalen van huiselijk geweld. De bevoegdheidsgrenzen van de directe aandachtsfunctionaris worden bepaald door functionele afspraken met de directie. Deze rol kan ook worden ondergebracht binnen een uitvoerende functie van de professional. De directe aandachtsfunctionaris werkt nauw samen met de indirecte aandachtsfunctionaris.

Competentietaakprofiel directe aandachtsfunctionaris

Wat zijn de taken van de directe aandachtsfunctionaris?

Het competentietaakprofiel is een opsomming van de werkzaamheden waarvoor de aandachtsfunctionaris kan worden ingezet. Het feitelijke takenpakket verschilt per aandachtsfunctionaris, per organisatie en tussen de indirecte en directe aandachtsfunctionarissen. De bevoegdheidsgrenzen worden bepaald door functionele afspraken met de directie van de organisatie.

Wat is het competentietaakprofiel van de directe aandachtsfunctionaris?

Competentietaakprofiel directe aandachtsfunctionaris

Het competentietaakprofiel van de directe aandachtsfunctionaris huiselijk geweld is alleen uitvoerbaar als er voldoende fte (uren) beschikbaar zijn.

A. Kennis

De indirecte aandachtsfunctionaris heeft inzicht in:

  • –       verschillende vormen van huiselijk geweld die binnen de doelgroepen voorkomen.
  • –       de wettelijke en branchegerichte kaders voor de meldcodes van de betrokken beroepsgroepen.
  • –       de competentieprofielen (1 t/m 4).
  • –       het agressiebeleid ter bescherming van de lichamelijke veiligheid van medewerkers.
  • –       nazorgstructuren ter bescherming van de emotionele veiligheid voor medewerkers.
  • –       hoe de meldcode geïntegreerd kan worden in de primaire werkprocessen.
  • –       het inrichten van de adviesfunctie en het voeren van adviesgesprekken en het bieden van steun aan medewerkers.
  • –       hoe helder en effectief over de meldcode wordt gecommuniceerd met medewerkers en cliënten.
  • –       het monitoren van implementatie en borging van de meldcode.
  • –       de relevante juridische kaders die van toepassing zijn op huiselijk geweld en de meldcode.
B. Implementeren en borgen

De directe aandachtsfunctionaris:

–       adviseert management over het commitment ten aanzien van de meldcode.

–       ontwikkelt een teambreed implementatieplan en legt deze voor aan de directie.

–       stelt jaarlijks een werkplan op en legt dit voor aan het team van aandachtsfunctionarissen.

–       stelt jaarlijks een jaarverslag op en informeert hiermee management.

–       adviseert management over het monitoren van het gebruik van de meldcode.

C. Handelen volgens de meldcode

De directe aandachtsfunctionaris:

–       ontwikkelt een op maat gemaakte meldcode en legt deze ter goedkeuring voor aan management.

–       toetst of de meldcode voldoet aan wettelijke en organisatorische kaders.

–       adviseert over integratie van de meldcode in primaire werkprocessen teambreed.

D. Organiseren en positioneren

De directe aandachtsfunctionaris:

–       ontwikkelt een overzicht van functies in de organisatie, gekoppeld aan de competentieprofielen.

–       adviseert over en ontwikkelt competentietaakprofielen voor aandachtsfunctionarissen.

–       adviseert over agressie- en calamiteitenprotocol en nazorgstructuur voor medewerkers.

E. Communiceren en Profileren

De directe aandachtsfunctionaris:

–       zorgt ervoor dat medewerkers de meldcode en sociale kaart kunnen vinden en begrijpen.

–       adviseert over een communicatieplan teambreed en legt dit ter goedkeuring voor aan management.

–       ontwikkelt informatie voor medewerkers over de meldcode en het team aandachtsfunctionarissen.

–       ontwikkelt informatie voor  over de meldcode.

–       voert communicatieactiviteiten uit voor zowel bestaande als nieuwe medewerkers.

F. Adviseren en Steunen

De directe aandachtsfunctionaris:

–       adviseert management over het implementeren en borgen van de meldcode.

–       ondersteunt collega-aandachtsfunctionarissen in hun rol en verantwoordelijkheden.

–       organiseert  teambreed bereikbaarheid en registratie van adviesvragen op een anonieme manier.

–       richt de adviesfunctie teambreed in en ontwikkelt een handboek ter ondersteuning van het adviesproces.

G. Monitoren

De directe aandachtsfunctionaris:

–       Evalueert de implementatie van de meldcode en neemt verbeterpunten op in het werkplan.

–       Evalueert regelmatig adviesvragen en verwerkt ontwikkelpunten in het werkplan.

H. Deskundigheid

De directe aandachtsfunctionaris:

–       Adviseert over een scholingsplan teambreed voor zowel nieuwe als bestaande medewerkers.

–       Blijft zelf op de hoogte van ontwikkelingen rondom huiselijk geweld en zorgt voor eigen deskundigheidsbevordering.